A motorok tehetik biztonsgoss az F1-et
2006.07.21. 12:35
A motorszablyok krli vita j fordulatot vett kedden, mikor a FIA felszlltotta a csapatokat, hogy tegyenek javaslatot arra vonatkozan, hogy miknt lehetne cskkenteni a versenygpek sebessgt a kvetkez idnyben.
Mikzben a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) s a Forma-1-ben rsztvev nagyvllalatok tovbbra is a jvbeli motorszablyok kialaktsrl vitznak, az irnyt testlet hivatalos eljrst indtott annak rdekben, hogy a 2007-es idnytl cskkentse az autk kanyarvteli sebessgt - melyet nyilvnvalan a motorszablyok megvltoztatsval fog megtenni.
A FIA a Concorde Egyezmny 7.5-s Cikkelyre hivatkozott, mely lehetv teszi szmra, hogy a biztonsg nvelsnek rdekben azonnali mdostst eszkzljn a technikai-, illetve sportszablyzatban.
Ezzel a szvetsg elrheti, hogy a csapatok feladjk korbbi trekvsket, s ne fejleszthessk vrl vre a motorjaikat. Az idei vben bevezetett j motorszablyok - a 3 literes V10-es motorok levltsa a 2.4 literes V8-as egysgekre - is a Concorde Egyezmny 7.5-s Cikkelynek rtelmben valsulhatott meg.
Sokakban mr a szezon elejn felmerlt a krds, hogy vajon tnyleg biztonsgban vannak-e a Forma-1-es versenyzk, ugyanis egyesek mr az els futamokat kveten aggodalmukat fejeztk ki a hatalmas kanyarvteli sebessg miatt.
Juan Pablo Montoya a Brit Nagydj eltt elmondta, hogy pldul a Copse kanyar felettbb veszlyess vlt, hiszen a versenyzk immron 300 km/h-s sebessggel, gzelvtel nlkl vehetik az vet, ami hatalmas kockzattal jr.
"Ha az aut egyenslya j, akkor az j gumikkal minden gond nlkl padlgzzal vehet az v, mellyel tbb tizedmsodpercet lehet faragni a kridkbl, gy mindenki erre fog hajtani. Azonban ez nagyon veszlyes lehet, mert ahogy kopnak a gumik, s az aut egyenslya is vltozik, mskppen viselkedik az aut, gy nem mindig lehet gzelvtel nlkl teljesteni az vet, s ez hatalmas problma."
"Nem azt mondom, hogy a szervezknek meg kellene vltoztatniuk a plya vonalvezetst, mindssze csak biztonsgosabb kellene tennik ezeket a szekcikat."
A FIA Motorsport Vilgtancs tagjai is egyetrtettek a versenyzkkel abban, hogy az egyre nagyobb kanyarvteli sebessg veszlyes lehet szmukra, melyrl a legutbbi jlius 5-n megrendezett lskn beszltek is.
"Mivel az idei vben olyannyira megntt a versenyautk kanyarvteli sebessge, hogy az veszlyes lehet a piltkra nzve, a Motorsport Vilgtancs felkrte a Technikai Munkacsoportot (TWG), hogy szakrtk bevonsval tanulmnyozzk a kialakult helyzetet, s tegyenek javaslatot arra, miknt lehetne lelasstani az autkat" - llt a hivatalos kzlemnyben.
A TWG jlius 7-n megrendezett lsn valban sz volt a versenyautk kanyarvteli sebessgrl, s a csapatok technikai igazgati bevallottk, a tavalyi vhez kpest jelents a sebessgnvekeds. Akkor azonban azrt nem lptek az gyben, mert a technikai delegtus szakemberei gy gondoltk, hogy a jv vben letbe lp j szablyokkal, illetve az egy gumiszllts rendszer bevezetsvel kordban lehet majd tartani az autk sebessgt.
Annak ellenre, hogy a TWG biztos a dolgban, a Motorsport Vilgtancs egyre jobban aggdik a kialakult helyzet miatt, klnsen azrt, mert egyes csapatok a 2007-es idnyben is korltlanul szeretnk fejleszteni a motorokat.
A legfrissebb hrek szerint a FIA krlevelet kldtt a csapatoknak, hogy gondolkodjanak el azon, miknt lehetne cskkenteni az autk sebessgt. Az istllk vrhatan a kt ht mlva megrendezsre kerl Nmet Nagydjon lnek ssze, hogy megvitassk az gyet.
A Technikai Munkacsoportnak (TWG) most kt hnapja lesz arra, hogy javaslatot tegyen, melyet a FIA vagy elfogad, vagy nem. Ha a szvetsg szmra nem lesz kielgt a javaslat, akkor sajt tleteit fogja rvnyre juttatni.
Ez pedig azt eredmnyezn, hogy a FIA hrom alternatvt vzolna fel, melyek kzl a TWG-nek egyet el kellene fogadnia. Ha az ezt kvet 45 napon bell sem sikerl dnts hozniuk, akkor a FIA nknyesen rvnybe lptetheti a sajt elkpzelst.
|