Aerodinamikai egyensly : Az elsõ- s hts tengelyek leszort erejnek harmonikus egyenslyi llapota.
Aerodinamikai hatsfok: A lehetõ legnagyobb leszort erõ a lehetsges legkisebb lgellenlls mellett.
Airbox: A motor felett tallhat "kmny". A vezetõ feje fltt tallhat nylson levegõ ramlik e krtõbe, melyben - annak specilis belsõ formja miatt - felgyorsul, s nagyobb hatsfokkal ri el a motor trombita alak szvcsveit. Az airboxot aerodinamikai szempontbl optimlt burkolat fedi.
Alulkormnyzottsg: A kanyarba tl nagy sebessggel rkezõ, vagy tl hamar kigyorstani akar aut ellsõ kerekeinek vezetõereje lecskken/megsemmisl. Az aut csszni kezd az elsõ kerekein a kanyar klsõ ve fel. E jelensg veszlytelenebb, mint a tlkormnyzottsg (lsd a cmszt), de jelentõs idõvesztesget okoz.
Apex: A kanyar belsõ vn elhelyezkedõ fordulsi cscspont. (ejtsd: pex)
Autoklv: Egy nagynyoms kemence a karbon rszek kikemnytshez. A kukthoz hasonl mdon ebben "stik" a Formula-1-es autk fõ alkotelemeit, melyek magas hõmrskleten s nagy nyomson rik el vgsõ szilrdsgukat.
Ballaszt: Jrulkos slyok, melyek az ltalban tl knnyû versenygpet emelik a tmeglimit fl. A kedvezõbb slypont kialaktsa miatt az aut aljn helyezik el a ballasztslyokat.
Batman: Hajltott aero-elemek az oldaldobozok kzepn, a hts felfggeszts elõtt, melyek a wingletek hatst erõst(het)ik.
Benzin: Optimlt szuper-plusz zemanyag, 99-es, 100-as oktnszmmal. Elõnye: magasabb energiasûrûsg, gyorsabb gs, alacsonyabb fogyaszts.
Biztonsgi ls: 1999 ta ktelezõ. Baleset utn a piltt az lssel egytt lehet kiemelni a monocoque-bl. Az lshj a rntgensugarakat is tereszti.
Blackbox: Olyan kszlk, mely az aut minden fizikai mozgst, rezdlst, s a r hat erõhatsokat fljegyzi. Klnsen fontos a balesetek analzisnl.
Blistering: Angol kifejezs, mely hlyagosodst jelent. E jelensget mg a Goodyear gumik utols veiben ismerhettnk meg igazn. A gumik futfellete rszben felvlik a karkasszrl, hlyagos lesz, s ledobdik - nagyban rontva a tapadst s menetviselkedst. Leggyakrabban extrm aszfalt- s gumihõmrskleteknl trtnik.
Box: Angol sz, melynek tvoli jelentse garzs, ahol a versenyautkat s a technikai felszerelseket troljk egy teszt, illetve verseny sorn. Minden csapat legalbb hrom boxszal rendelkezik, ahol kettõ a versenyautt, egy pedig a tartalkautt szolglja ki.
CAD/CAM: Computer Aided Design/Computer Aided Manufacturing, azaz szmtgp segtsgvel trtnõ tervezs s gyrts.
Chassis: Francia/angol fogalom, mely a kocsitestre, s annak funkcionlis, mechanikus kiegsztõire utal. rtelmezni magyarul futmû-viszonylatban kell, melybe bele kell vonnunk a kocsiszekrny szilrdsgt s a felfggesztsi komponensek viselkedst. Ha j a "sassz": a kocsitest kellõen merev, a futmû kedvezõ geometrij, j mechanikus tfogst ad, s jl reagl az tegyenetlensgekre.
Compound: A kvalifikci elõtt mindenkinek el kell dntenie, milyen keverkû gumit hasznl a versenyen. A gumikeverk (compound) lehet lgyabb, vagy kemnyebb. Elõbbi jobban tapad, de rvidebb lettartam, utbbi fordtva. Esõgumik tetszs szerint vlaszthatk.
Concorde-Agreement: A FOCA s FIA kztt kttetett egyezsg, mely a szablyvltozsokat csak kzs egyetrts mellett engedlyezi.
Curbs vagy Kerbs: A kanyarok klsõ s/vagy belsõ vn tallhat kerkvetõ- illetve rzkvek.
Deflektor (Barge Boards): Angol sz, mely szlterelõt jelent, s a karosszria mellett, az elsõ kerekek mgtt tallhat alkatrszekre utal. Ezek a nagyfelletû, hajltott lemezek nyugtatjk meg a kerekek ltal megrvnyeltetett levegõt, gy a hûtõ jobb hatsfok lgramot kap.
Differencil: A hajtott kerekek kiegyenltõmûve, mely a klsõ s a belsõ ven fordul kerekek fordulatszm-klnbsgeit egyenlti ki. Elektronikusan is vezrelhetõ, s a kanyarstabilits rdekben alkalmazhatk klnfle differencilzrak. A hinyos szablyok miatt a differencil-kiprgsgtl egysgek kezdenek ttekinthetetlenn, kontrolllhatatlann vlni, arnytalan elõnyket biztostva a nagy kltsgvetsû cscs-csapatoknak.
Diffzor : Aerodinamikai vezetõelem, mely az aut hts kerekei kztt tallhat. Flemeli s megvezeti az aut alja all rkezõ levegõt; leszorterõt kelt. Hts szrnnyal kombinlt hatsa leginkbb esõben lthat, mikor az autk ltvnyos "kakasfarkat" hznak maguk mgtt.
Dirty air : Angolul piszkos levegõ, jelentse pedig azokra az ramlsokra, lgrvnyekre vonatkozik, mely a halad aut hta mgtt tallhat. Ez a jelensg a kusza ramlsok miatt (is) cskkenti a htul halad kocsi elsõ szrnynak leszorterejt.
Drive-by-wire : Korbban Fly-by-wire throttle; mely a replsbõl thzastott kifejezs. Elektronikusan vezrelt gzpedl, ahol a vezetõ csupn egy potmtert nyomkod, de a rendszer nincs mechanikus kapcsolatban a motorral. A pillangszelepeket teht nem bowden, hanem az elektronika nyitja-zrja.
ECU : Engine Control Unit, vagy Electronic Control Unit. Ez az elektronikus alapprocesszor vezrli az autt, vagy a motort s trolja a legfontosabb jeleket. Nlkle nem mûkdik se vlt, se motor.
Fedlzeti kamera: Minden aut rendelkezik fedlzeti kamerval, olykor tbbel is. Ezeket az airboxon, a cockpiten/-ben, az elsõ- s hts szrnyakon stb. helyezik el. Minden perspekvt csupn a digitlis Premiere World csatornn lthatunk, a szoksos kzvettsek megelgszenek eggyel. A kamerk fontos szerepeket kapnak egyes szitucik, balesetek kirtkelsnl.
Fkegyensly :Az aut elejre, illetve htuljra hat fkerõk viszonya, melyet a versenyzõ a kormnyrl is llthat. Tiltott viszont a bal s jobb oldali kerekek kztt varilhat fkegyensly.
Fkek: A Formula-1-es autk karbontrcss fkrendszerrel rendelkeznek. Ezek zemi hõfoka mintegy 600-800 C, s ilyenkor a trcsk ltvnyosan izzanak. Az elsõ s a hts futmû kln fkkrre kapcsoldik.
Fkfolt v. lapos folt: A magyar versenyzsargonban nem tallhat meg e sz, csupn utalsokknt tallkozhatunk vele. Mikor a versenyzõ tl nagyot fkez; a gumi lltban csszva egy folton laposra kopik. Ilyenkor mr nem teljesen kerek a kerk, s a folt vllai elkezdik rzni a kormnyt. Ezek a vibrcik nemcsak kellemetlenek, de idõt s pr lerõt is flemsztenek. Itthoni kifejezsek: "elfkezett kerk", "kocksra fkezett kerk", vagy "szgletesre fkezett kerk".
Felvezetõ kr : A rajt elõtti utols kr, melyet a kvalifiklt autk lassan tesznek meg. Ilyenkor tilos a versenyzõknek egymst, illetve az elõttk halad Safety Cart elõzni. Akinek indulskor problmja tmad versenyautjval, s nem tud kellõen rvid idõ alatt felzrkzni az elhalad mezõnyhz, elveszti startpozcijt s knytelen leghtulrl nekivgni a versenynek.
FIA : Fdration International de l'Automobile, azaz Nemzetkzi Autsszvetsg. E francia illetõsgû hivatal a legnagyobb hatalom a versenysportban.
FOA .: A Formula One Administration rvidtse. Az FOA a Formula-1 promcijrt felelõs SLEC egyik lenyvllalata. A SLEC ismt egy rvidts, mely Bernie Ecclestone felesgnek nevbõl, a Slavica Ecclestone-bl szrmazik. E cg (csald) birtokolja a SLEC rszvnyek 25 szzalkt, mg a tbbit a Kirch mdiabirodalom mondhatja magnak.
FOCA : A Formula One Constructors Association rvidtse. A Formula-1-es Konstruktõrk Szvetsge kpviseli az FIA-vel s FOA-vel szembeni jogokat s elvrsokat.
Formula-1 : 1947-ben bevezetett fogalom a nagydj-versenyautk definilsra. A korbbi slyformult egy motorformula is kiegszti. Magyarorszg kznyelvben a lehetõ leghelytelenebbl Forma-1-gy nyomorodott. A forma egy geometriai alak(zat), a formula pedig egy szablyzat, definci.
Fldelõcskok : Kt, fmbõl kszlõ, hajlkony csk, mely a boxoknl kill a fldbõl. A boxmegllsnl fljk hajt kocsi levezeti a benne keletkezett statikus elektromossgot, gy a tankols biztonsgosabb, szikramentes.
Fggõleges hatrolk, vezrskok : Az elsõ, illetve a hts szrnyak fggõleges hatrollapjai.
Fûtõtakark : A nyolcvanas vek elejtõl hasznljk az elõmelegtõ takarkat, melyek maximum 90 C-ig fûtik fel a gumikat. A kpenyek gy kezdettõl fogva jobban tapadnak.
GPDA : Az angol Grand Prix Drivers Association rvidtse. A Nagydj-piltk Szvetsge az autk, felszerelsek s plyk biztonsgosabb tteln fradozik, de csak javaslatokat tehet.
Grand Prix : Franciul "nagydj". 1906-ban rendeztk meg az elsõ ilyen titulussal rendelkezõ versenyt, melyet a magyar Szisz Ferenc nyert meg egy 90 lerõs Renault nyergben. Az 1236 kilomteres versenytv megttelhez 12 ra 15 percre volt szksge. Az tlagsebessg 101,195 km/h volt.
Grip : Ez az angol kifejezs takarja az tfogst, ttartst, melyet egy versenygp generlni kpes. Megklnbztetnk mechanikus s aerodinamikai gripet.
Gumik : Fõ szlltk: Bridgestone s Michelin. A "fekete arany" szllti ldklõ harcot folytatnak egyms ellen. A szraz plyra val abroncsok ngy hosszanti bordval rendelkeznek, az esõgumik tetszõleges vzkiszort-rajzolattal. Elõrt gumiszlessg: ell 30,5-35,5 cm, htul 36,6-38,0 cm.
HANS : Az angol Head and Neck Support kifejezs rvidtse. Egy karbon gallr, melyhez szjakkal csatlakozik a sisak. A szjak megakadlyozzk, hogy a versenyzõ feje a kormnynak, vagy a cockpitnek tkzzn. 2003-tl ktelezõ.
Idelis v :A leggyorsabb, de szinte soha nem a legrvidebb vonalvezetse egy kanyarnak, vagy plynak. Clja a legkevesebb idõvesztesg elrse fkezskor, s a legkorbbi gzads a legjobb kigyorsts rdekben.
Idõmrs : Minden aut elsõ tengelyvonalban egy mikrojelad (transzponder) tallhat. Az autt a clvonalon s kt szektorvonalon mrik, az antennk ltal regisztrlt idõeredmny pedig automatikusan rdik a szmtgpbe.
Idõterv : Pntek: 1100-1200, 1300-1400 szabadedzs Szombat: 900-945, 1015-1100 szabadedzs Vasrnap: 4,5 rval a rajt elõtt flrs warm-up, rajt ltalban 1400-kor
Intermediate : Mints slick, kztes gumitpus flvizes plykhoz, kisebb intenzits esõhz. Ha e gumitpust tartsan nem hûti vz, felmelegszik s eldurran. Ismt egy magyar mdra megnyomortott kifejezs, melyet itthon intermdiaknt hallhatunk. (Helyes ejtse: intermdiet.)
Jump start : Beugrs rajtolskor. A plyba beptett szenzorok jelzik a korai rajtot a versenyvezetõsgnek, akik dntenek a bntetsrõl.
Karkassz - A gumik egymsra vulkanizlt, fm- s aramidszvetbõl ll teherviselõ szerkezete. Belsõ felptse meghatrozza egy gumi menetviselkedst, rugzst, gyorstsi s fkezsi karaktert.
Kavicsgy - Durva kaviccsal megtlttt terletek a kanyarok klsõ vein. Szerepk, hogy a kicssz versenyautkat lelasstsk, megfogjk.
Kifkezs - A kanyar elõtti fktvon elõzzk meg az ellenfelet.
Kiprgsgtl - Megakadlyozza a meghajtott kerekek kiprgst, ezltal a hajterõ akadlytalanul jut a talajra. Elektronika avatkozik a pillangszelepek lltsba, a befecskendezsbe, a gyjtsba, illetve a kuplung, a vlt s a differencil vezrlsbe. Rajtnl s csszs kanyaroknl nagyon fontos!
Leszorterõ - Nyom- s szvhats, melyet a szrny- s a padllemez-profilok hoznak ltre. Ez szortja a kocsit az ttesthez.
Limiter - Gombnyomsra aktivld rendszer, mely a boxmegllsok alkalmval tartja a boxutca templimitjt. A limiter elveszi a gyjtst max. 5 hengertõl, ezrt az autk rekedten szlnak, enyhn rngatnak. zemllapotrl a nyitott tanksapka s a villog hts fny tanskodik.
Mapping - Angolul a motorvezrls jelleggrbjt jelenti. Plytl, idõjrstl, kvalifikcis, vagy versenybelltsoktl fgg, hogy a benzinbefecskendezs, a keverkarny, a gyjts s a fordulatszmhatr hogyan varildik, ezltal a hajtmû milyen erõ- s nyomatkviszonyokkal dolgozik.
Minimlis tmeg - 600 kg, rajtkszen, folyadkokkal s vezetõvel egytt. Az FIA az edzseken szrprbaszerûen ellenõrzi a kocsik tmegt, de a verseny utn minden clba rt aut mrendõ.
Monocoque - Anglo-francia kifejezs, mely az nhord hjszerkezetû, egyetlen darabbl ll alkatrszt jelenti, melyben a sofõr helyet foglal. A kznyelv koporsnak is nevezi, noha a biztonsgrl szigor tkzsi elõrsok gondoskodnak.
Monoposto - Olasz sz, jelentse egylses versenyaut, ltalban szabadon ll kerekekkel.
Motor - Az F1 elõrsai tzhengeres, hrom liter hengerûrtartalm, benzinzemû erõforrsokat specifiklnak. Nem hasznlhatk ovlis dugattyk, s teljestmnynvelõ knyszerfeltlts (turbo, vagy kompresszor). Nem hasznlhatk mr az egszgkrost, de knnyû s strapabr berilliumtvzetek sem, amelyek a motor teljestmnyt s lettartamt fokoztk.
Motorhome - A versenyzõk s csapatvezetõk nappali laksaknt, irodjaknt szolgl luxus-lakbuszok, melyek az jsgrk fogadsra, megvendgelsre is szakosodnak.
Nyalka - Boxbellsokkor lthat, hogy a ceremnit egy "tbls ember" veznyli. A tbla formja egy nyalkra hasonlt, innen az elnevezs. A nyalkn tallhat utastsok: ell "FK", htul "EGYES FOKOZAT". Nhny pilta szmra feltntetik, a LIMITER feliratot is, hogy a boxutcban elkerljk a sebessgtllpst. A nyalks ember a nyalka felrntsval jelzi, hogy kocsi elhagyhatja a boxot.
Paddock - A plya belsõ, zrt rsze, ahol a csapatok tboroznak. Itt helyezik el a kamionokat s a motorhome-okat is. Sz szerint istllkifutt, nyergelõt jelent; pontos magyar defincija nincs.
Paddock Club - Exkluzv VIP-rszleg a paddockon kvl (!), ahonnan jl belthat a plya. ltalban specilis tribnn, vagy a boxpletek tetejn kap helyet.
Parc ferm - Franciul lezrt rsz/terlet, ahov a verseny utn az autk ellenõrzsre begrdlnek. A manipulcik s csalsok kivdsre szolgl terleten nem tartzkodhat senki, mg a piltknak is el kell hagyniuk a parc fermt kiszlls utn. A kifejezs vgn az "" ejtendõ.
Pedlok - A mai F1-es kocsikban csupn gzt s fket tallunk. A legtbb pilta ballal fkez, gy jobbal folyamatosan tud gzt adni.
Penalty - Bntets. 2002-tõl engedkenyebb, relisabb a szankcik rendszere. A korbbi, tz msodperces n. Stop&Go helyett mr a meglls nlkli, Drive-through bntets is alkalmazhat. A tovbbi idõbntetsek a verseny vgn hozzaddnak az sszidõhz.
Pit Lane - Angolul boxutca.
Pole Position - Angolul az elsõ rajthely.
Pushrod - Angol mûszaki kifejezs, mely a felfggeszts nyomrudas elrendezsre utal. A keresztlengõkarokon tlsan thalad rugstagok a kocsicsõr felsõ rszn csatlakoznak be, jellegzetes A-alakban. A futmûvek karbonbl kszlnek, gy merevebbek s knnyebbek az aclnl. A mra mr nagyrszt kihalt pullrod (hzrudas) felfggeszts a rugstagokat V-alakban csatlakoztatja.
Qualifying - A szombati zredzs, kvalifikci angol megfelelõje. Az elrt kridõk alapjn hatrozzk meg a rajtsorrendet.
Rdikapcsolat - A versenyzõ s a csapat lland rdisszekttetsben ll egymssal a verseny s az edzsek ideje alatt. Az ads gyakorta zavart, s nha a piltk, sem "rtik" a csapat egyes utastsait, mikor pldul el kell engedni a csapattrsat.
Rajtlmpa - t pros piros fnyforrs gyullad fel egyms utn msodpercenknt, majd elalvsakor (4-7 sec.) a verseny elindul. A versenyzõk csak az utols elõtti lmpnl emelik a motort startfordulatszmra.
Rajtfellls - A kvalifikci eredmnyekppen kialakult vgsõ rajtsorrend szerint az autk oldalanknt 4 mterrel eltolt pozcibl vgnak neki a tvnak. Egyms mgtti sorakozsi tv: 8 m.
Rajtgp, startautomatika - Rajtols elõtt a sofõrnek nincs sok dolga. Elg meghzni a kuplungkart s megnyomni a rajtgp gombjt. A piros lmpk felgyulladsakor a pilta padlgzt ad (az elektronika nem engedi tlforgatni a motort), majd a zld fny felvillansakor elengedi a kuplungkart. Az aut nllan elvgez egy teljes rajtszekvencit; gyorst, vltogat. Az elsõ fkezs trli a programot.
Rajtszm - A csapatoknak prban kiadott szmok, az elõzõ esztendõ konstruktõri sorrendje szerint. A vilgbajnok mindig az 1-est kapja; a balszerencss 13-ast nem adjk ki.
Reverse - Htrameneti fokozat, rkverc. Biztonsgi okokbl minden aut rendelkezik R-fokozattal.
Safety Car - Biztonsgi aut, mely rajt elõtt, illetve veszly esetn felvezeti a mezõnyt, biztostva a plyt.
Scrutineering - Angolul a technikai gptvtel, ellenõrzs. Alapkrds: megfelel-e az aut az elõrsoknak? Az ellenõrzsek az elsõ edzs elõtt, az edzsek utn, a kvalifikci kzben s utn, illetve a verseny utn trtnnek.
Sebessgvlt - A Formula-1-es autk vltja csaknem teljesen automatizlt. Egyes vltsokkor a kormny mgtti vltkarokat (jobb: flvlts, bal: visszavlts) mûkdtetni kell, de a vlt nagyrszt automatikusan vlaszt vltsi szekvencit.
Setup - Az autbelltsok sszegzõ angol fogalma. A kritriumokban szerepel a futmû, a szabad magassg s az aerodinamika belltsai, valamint a gumik hangolsa, kivlasztsa.
Shakedown - Angolul a versenyaut elsõ tesztje, hogy "sszerzdjon".
Skid block - Az aut alatt hosszban vgignyl specilis lemez; extrm kemny mûfa. 30 cm szles s 1 cm vastag, a verseny kzben pedig maximum 10 szzalka hasznldhat el.
Sofõrcsere - Egy versenyhtvge elsõ edzsig az autkat vezetõ versenyzõket meg kell nevezni. Ezutn csak kivteles esetben lehet eltrni (pl. betegsg), de csak a kvalifikci megkezdsig.
Stewards - Fggetlen hivatalnokok, akik a verseny felgyeletvel vannak megbzva. Õk bntetik a csapatokat, s/vagy sofõrket, ha technikai kihgst, vagy sportszerûtlen viselkedst szlelnek.
Szlrnyk - A hts szrnyak s a diffzor mgtti, viszonylag szlszegny zna, ahol kisebb a lgellenlls. A hts aut gy nagyobb vgsebessgre tehet szert, de lecskkent aerodinamikai hatsfoka miatt rosszabb a fkhats. A kakastarj alatt mintegy 170 mternyi szlrnyk lehetsges.
Szeleppneumatika - Hagyomnyos aclrugk mr alig viselnk el a 18 000-es fordulatszmokat. Ezrt megbzhatbb, tlnyomsos pneumatikus szeleprugk mûkdnek a motorban. A sûrtett levegõt palack, vagy a menetszl szolgltatja.
Sznszl, karbon - A modern versenyautk legfõbb ptõanyaga. Poliakrilnitril-szlakat lepedõkk szõnek, majd 2000 C-on megszenestenek. A lapokat ezutn - klns tekintettel a szlirnyra! - mhsejtszerkezetû lapokkal (alumnium, Nomex) felvltva egymsra helyezik, majd 135 C-on egybestik (lsd autoklv). Az gy kszlt szendvics-hjszerkezet rendkvl knnyû s erõs.
Szponzor - Angolul az anyagiakat biztost reklmpartner, akinek klnfle reklmfelletek llnak rendelkezsre, a versenyautkon, kamionokon, az overallokon s a sisakokon. A fellet nagysga s a csapat/pilta jelentõsge hatrozza meg az rat.
Szuperlicensz - Formula-1 jogostvny. Megszerzshez elengedhetetlen a szamrltra-versenyeken megszerzett j eredmnyek, s a Formula-1 Komisszi (FIA, csapatok, szponzorok) hozzjrulsa.
Tankols - 1994 ta ismt megengedett, sõt most mr ktelezõ. Az elõrs clja, hogy a nemltezõ elõzseket a boxmegllsok strategizlsval valahogy ptoljk.
Tanksapka - A limiter mûkdtetsekor (max. seb. 80 km/h) a tankfedl automatikusan kinylik.
T-Car - Tartalkaut angolul. Az edzseken s a warm-up-on korltlanul hasznlhat, de a versenyen csak akkor vethetõ be, ha azt maximum kt krrel a rajt utn piros zszlval megszaktjk.
Telemetria - Rdihullmos adattvitel, mely 2002-tõl ismt kt irnyban engedlyezett. Nemcsak az aut kldi jeleit a boxba, hanem a technika kvlrõl is befolysolhat. Veszlyhelyzetben a csapat, vagy a versenyvezetõsg is jelezheti a templimitet a piltnak. A klsõ kontroll (motorvezrls, differencilllts, keverkkpzs, stb.) egyre nõ, de a versenyzõk nem flnek a tvirnyts F1-tõl.
Templimit - Sebessghatr a boxutcban. A szabadedzseken s kvalifikcin 60 km/h, warm-up-on s versenyen 80 (Monacban mindig 60). Az autk sebessgt radarral mrik.
Tlkormnyzottsg - A kanyarba tl nagy sebessggel rkezõ, vagy tl hamar kigyorstani akar aut hts kerekeinek vezetõereje lecskken/megsemmisl. Ilyenkor az aut "megfarol", kitr a htulja, s a versenyzõ gyakran megforog. (V.: alulkormnyzottsg.)
Vilgbajnoksg - 1950-ben lett hivatalos vilgbajnoksg az 1947-ben alaptott Formula-1. 1958 ta pedig konstruktõr-titulusrt is versengenek.
Warm-up - 30 perces melegtõ edzs a verseny kezdete elõtt 4.5 rval, mikor a versenybelltsokat elvgzik.
Winglet - Kicsi kiegsztõ szrny(ak) az oldaldobozok tetejn/vgn, melyek a hts kerkrõl emelik el a kros rvnyeket.
Yaw - Sokszor flrertelmezett sz, mely az aut menetdinamikai viselkedsben, kontrolllt csszsban/sodrdsban a "keresztbefordulsi faktor". Szaknyelven nem lland fordulsi rta. Ha van elegendõ yaw, az aut dinamikusabban fordul, mint egykedvûbb trsai. (ejtsd: j)
107 szzalkos szably - A versenyre azok a sofõrk kvalifiklnak, akiknek idõeredmnye maximum 7 szzalkkal lassabb az edzselsõnl. A szably 1996 ta van rvnyben. |